Поради психолога

Як повернути дитину до школи після канікул без стресу: 7 порад психолога

giphy (1)
Автор тексту:  Олена Юрченко

Повернутися до шкільного ритму після тривалих зимових свят і канікул — непросто. Як батькам мотивувати дитину знову думати про навчання? Рекомендуємо скористатисяlubchenko

порадами кандидата психологічних наук, психолога-консультанта, тренера і телевізійного психолога Олени Любченко.

 Нормалізуйте режим сну
 Під час канікул дитина швидко відвикає від розпорядку дня. Як старшокласникам, так і молодшим школярам треба поступово повернутись до звичного режиму сну. Тим паче, що зима — важкий період для дитячого організму, який росте та розвивається. Мало вітамінів надходить в організм, тому й прокидатися зранку непросто, потрібен додатковий час на «розкачку».
 Батькам варто пам’ятати, що школярам до 12 років слід спати не менше 8, а то й усі 9-10 годин. Тому, якщо заняття в школі починають о 9-й ранку, беремо дві години на збори та дорогу і вираховуємо: до ліжка треба йти не пізніше 22:00. У графік необхідно «вписуватися» заздалегідь: хоча б за кілька днів до повернення в школу. Старшокласникам  буде достатньо восьми годин сну.
 У перші дні після канікул уважніше придивіться до самопочуття вашого школяра. Якщо бачите, що зранку він млявий, роздратований — додайте кілька годин сну і не пресуйте ранніми підйомами.

Буває таке, що молодші школярики починають ранок зі сльозами: «Хочу спати». Не тисніть і не сваріться з дитиною. Можна навіть один раз піти на поступки: «Гаразд, сьогодні ти набираєшся сил і робитимеш завдання вдома, але спати ляжеш на дві години раніше». До речі, першокласникам бажано дати додаткову годину денного сну.

 Не ігноруйте прогулянки і спортивні активності
 Уроки фізкультури та руханки на перервах — це життєво необхідна частина дитячого розпорядку. Коли діти в холодну пору року сидять безвилазно вдома з гаджетами, настільними іграми і ТБ, вони втрачають фізичний тонус. Як наслідок — відчувають млявість у перші дні після канікул.
 Дозвольте дитині рухливі ігри з друзями на вулиці. А самі влаштовуйте довгі прогулянки із сином чи донькою. Дитина має гуляти на свіжому повітрі протягом дня, а також півгодини перед сном. І це — незалежно від погодних умов. Добре, якщо маєте собаку — завжди є необхідність вивести її на подвір’я. До того ж дітям подобається грати з тваринами. Узимку багато можливостей для того, щоб рухатися із задоволенням: ковзанки (краще на відкритому повітрі), катання на санях та лижах. Не лінуйтесь і сходіть із дитиною на боулінг, до квест-кімнати. Дитина буде в захваті і повернеться за парту в тонусі та повною сил.
 Задовольніть потребу в спілкуванні
 Соціалізація та спілкування з однолітками в школі — така ж важлива частина навчання, як і уроки. Тому зустріч із друзями та ігри з однокласниками можуть стати гарним стимулом, щоб повернутися до школи. Після довгих канікул ви помітите, що дитина рветься гуляти з однолітками з подвійною силою. Не нервуйтесь і не забороняйте цього — дітям треба задовольнити потребу в спілкуванні. Поступово баланс навчання та розваг нормалізується.
 Подбайте про здорове харчування
 Не полінуйтесь навідатися до школи, щоб дізнатися, чим годують вашу дитину, а також чи встигає донька чи син поїсти під час великої перерви. Крім того, є сенс придбати для дитини новий яскравий ланч-бокс і термос із зображенням улюбленого мультяшного героя. Щодня давайте дитині корисні перекуси: кладіть до ланч-боксу сухофрукти, банани, мандарини, хурму і навіть домашні бургери із цільнозернового хліба із сиром і шматочками овочів.
 У термос наливайте смачні та корисні напої, які любить ваша дитина: какао, чай з імбиром, лимоном, обліпихою та медом. Це не тільки важливо для здоров’я та самопочуття, а й створить хороший настрій. А з ним бувають проблеми після довгого періоду свят.
 Не сваріть за оцінки

 Батькам не слід хвилюватися, що під час тривалих канікул дитина «все забула».

 Якщо насправді призабула щось і приносить додому не найвищі оцінки в перші тижні навчання — не дратуйтесь і не сваріть. Краще порадійте за дитину: значить, вона дійсно добре відпочила.

Не тисніть з надмірним навантаженням у перші тижні. Доповнювати режим позашкільними гуртками та додатковими заняттями потрібно поступово і дозовано. Надмірні навантаження зараз не будуть ефективними. Курси іноземної мови, заняття з репетиторами — зачекають. А ось спортом і музикою краще починати займатись одразу, якщо це подобається дитині. Найголовніше правило: частіше запитувати дитину, чим вона справді цікавиться та захоплюється.

 Складіть «карту тижня»
 Далеко не всі діти ладнають із тайм-менеджментом. Дорослим, які звикли до мультитаскінгу, зрозуміти це часом важко. Але спробуйте і допоможіть вашому школяру скласти розклад на день і тиждень. Не треба примусу, робіть це у формі забави.
 Повісьте на видному місці «карту тижня» з наклейками, стікерами і смайлами. Окрім шкільних занять внесіть туди гуртки, спортивні активності та обов’язково — розваги: походи в кіно, до театру, у гості. Позначте на карті-календарі дні народження друзів вашої дитини, а також майбутні поїздки та походи. Дітям зазвичай дуже подобаються такі календарі, і вони охоче дотримуються яскравого розкладу, який створили власноруч.
 Вигадайте приємні стимули
  Важливо знайти для дитини додаткову мотивацію, щоб вона хотіла повернутися до школи після тривалої перерви. Для молодших школярів та учнів середньої школи таким стимулом може бути похід до канцелярського магазину: нові яскраві зошити, модні ручки й фломастери сприятимуть натхненню. Чи, як мінімум, бажанню писати або малювати.
 Якщо у вас старшокласник, пам’ятайте, що він піклується про зовнішність, навіть якщо не розповідає вам про це. Тому з підлітком доречно буде піти до магазину і купити новий одяг, який він обере самостійно. Обновка — ще один стимул повернутися в школу.
За матеріалами:  сайту Освіторія

 

Перший раз у п’ятий клас: поради для комфортного знайомства зі старшою школою

П’ятий клас – кризовий етап у розвитку особистості. Тому завдання вчителів і батьків – зробити світ середньої школи дійсно комфортним для учнів! У цей період діти охоче приймають дозовану допомогу та підтримку, довірливо ставляться до дорослих, але при цьому постійно перевіряють їхній авторитет.

Дослідження Гарвардського університету показують, що ринок праці XXI століття дуже мінливий. Утім, ми розуміємо цю тенденцію навіть без додаткових досліджень – одні професії зникають, з’являються нові. Уже немає гарантій, що 15 років навчання у школі та ВНЗ гарантовано виховають успішного професіонала. На перший план виходять гнучкі навички (soft skills): адаптивність, ініціативність, здатність до самоосвіти та самоорганізації. А формувати їх необхідно з початкової школи, а у п’ятому класі – і поготів!

Перш ніж формулювати чек-лист особистих якостей, якими має володіти сучасний п’ятикласник, пропонуємо ознайомитися з основою – особливостями психології учнів передпідліткового віку.

Психологічні особливості молодшого підліткового віку:

  • прагнення відмежуватися від усього підкреслено дитячого;
  • почуття дорослості;
  • пошук власної унікальності;
  • емоційність – висока розумова активність розвивається лише в діяльності, що подобається;
  • низька адаптація до невдач – успіх/неуспіх суттєво впливає на мотивацію до навчання;
  • емоційна нестабільність;
  • поява потреби стати авторитетом у колективі однолітків, у родині;
  • прагнення уникнути ізоляції, мати вірного друга;
  • підвищена стомлюваність.
  • зменшення авторитету віку;
  • нестабільна самооцінка, переоцінка своїх можливостей;
  • відраза до необґрунтованих заборон;
  • увага до відповідності слова і діла.

Які ж навички має сучасний п’ятикласник і як вчителю їх посилити?

Уміння працювати в команді 

Учень уміє бачити спільну мету, чути однокласників, приймати ідею інших та плекати особисті амбіції. Важливо бути готовим надати допомогу іншим і підтримати однокласників у складній ситуації, вміння переконувати і знаходити компроміс.

Ідеї для вчителя:

  • організовувати командні заходи: ігри, постановка спектаклів, волонтерські програми;
  • перетворювати звичайні уроки на цікаві проєкти, які необхідно захищати всією командою.

Креативність

Креативний п’ятикласник знаходить нестандартні рішення у знайомих ситуаціях, він вміє вигадувати і втілювати в життя нові ідеї.

Ідеї для вчителя:

  1. Запропонуйте учням не лише дати правильну відповідь при розв’язанні задач, але і знайти декілька різних варіантів рішення.
  2. Заохочуйте фокусуватися не лише на програмних, а й на позакласних заняттях: музичних школах, спортивних секціях, курсах акторської майстерності, художніх гуртках тощо. Влаштовуйте конкурси талантів. Дитині з широким кругозором легше адаптуватися до змін та знаходити нестандартний підхід до вирішення проблем.

Комунікабельність

Любов до спілкування полягає у відкритості та вмінні налагодити контакт із іншими людьми. Важливо розуміти потреби та наміри оточуючих.

Ідеї для вчителя:

  • заохочуйте активну участь у дискусії. На оцінку має впливати залученість учня на уроках і його здатність відстоювати свою точку зору;
  • залучайте однокласників до участі у спортивних та мистецьких заходах, відвідуйте разом гуртки за інтересами.

Позитивне ставлення до оточення

Віра в себе та в інших людей. Такий погляд на світ сформує у п’ятикласника звичку дивитися на події з різних боків і знаходити позитив у оточенні.

Ідеї для вчителя:

  1. Влаштовуйте дні самоуправління – нехай учні розуміють особливості роботи педагога. Долучайте до тимчасового вчителювання не лише дітей з цього класу, а й старшокласників. Учні мають відчувати, що школа прекрасно розуміє, з якими складнощами вони зустрічаються, а вчителі завжди готові допомогти порадою, звернути увагу на позитив і прогрес.
  2. Організуйте здорову конкуренцію. Це допоможе школярам тримати фокус на власній меті, а не на тимчасових невдачах.

Жага до знань і допитливість

Інтелектуальний голод, жага нових знань та інтерес до навколишнього світу – «вбудована функція» кожної дитини. Завдання дорослих – зберегти цю зацікавленість.

Ідеї для вчителя:

  • Забезпечте наочність. Хімія, фізика та біологія стають особливо цікавими, коли можна вивчати не тільки теорію, а й робити досліди. Ми маємо не лише підготувати учня до контрольної, але і закохати його у свій предмет.
  • Запрошуйте лекторів, влаштовуйте тематичні екскурсії. Залучайте батьків до життя класу. Охочі можуть розказати про свою професію, підготувати фотографії, цікаві факти та кумедні випадки зі своєї роботи. Учні з перших вуст зможуть дізнатися про спеціальності та зрозуміти, як можна застосовувати отримані знання на практиці.

Перехід до середньою школи – важливий крок у житті учнів. Вони пишаються тим, що подорослішали, стали ближчими до старшокласників, навчаються у різних кабінетах, знайомляться з учителями-предметниками. Все ж, діти потребують посиленої уваги, підтримки та ненав’язливого контролю, оскільки їм складно орієнтуватися в нових вимогах шкільного життя. Об’єднайтеся з батьками, створіть сприятливий психологічний клімат і ставтеся уважно до кожної дитини. Бажаємо вашим п’ятикласникам легкої адаптації!

Джерело інформації

Show Buttons
Hide Buttons