Як повернути дитину до школи після канікул без стресу: 7 порад психолога
Повернутися до шкільного ритму після тривалих зимових свят і канікул — непросто. Як батькам мотивувати дитину знову думати про навчання? Рекомендуємо скористатися
порадами кандидата психологічних наук, психолога-консультанта, тренера і телевізійного психолога Олени Любченко.
Буває таке, що молодші школярики починають ранок зі сльозами: «Хочу спати». Не тисніть і не сваріться з дитиною. Можна навіть один раз піти на поступки: «Гаразд, сьогодні ти набираєшся сил і робитимеш завдання вдома, але спати ляжеш на дві години раніше». До речі, першокласникам бажано дати додаткову годину денного сну.
Батькам не слід хвилюватися, що під час тривалих канікул дитина «все забула».
Не тисніть з надмірним навантаженням у перші тижні. Доповнювати режим позашкільними гуртками та додатковими заняттями потрібно поступово і дозовано. Надмірні навантаження зараз не будуть ефективними. Курси іноземної мови, заняття з репетиторами — зачекають. А ось спортом і музикою краще починати займатись одразу, якщо це подобається дитині. Найголовніше правило: частіше запитувати дитину, чим вона справді цікавиться та захоплюється.
Перший раз у п’ятий клас: поради для комфортного знайомства зі старшою школою
П’ятий клас – кризовий етап у розвитку особистості. Тому завдання вчителів і батьків – зробити світ середньої школи дійсно комфортним для учнів! У цей період діти охоче приймають дозовану допомогу та підтримку, довірливо ставляться до дорослих, але при цьому постійно перевіряють їхній авторитет.
Дослідження Гарвардського університету показують, що ринок праці XXI століття дуже мінливий. Утім, ми розуміємо цю тенденцію навіть без додаткових досліджень – одні професії зникають, з’являються нові. Уже немає гарантій, що 15 років навчання у школі та ВНЗ гарантовано виховають успішного професіонала. На перший план виходять гнучкі навички (soft skills): адаптивність, ініціативність, здатність до самоосвіти та самоорганізації. А формувати їх необхідно з початкової школи, а у п’ятому класі – і поготів!
Перш ніж формулювати чек-лист особистих якостей, якими має володіти сучасний п’ятикласник, пропонуємо ознайомитися з основою – особливостями психології учнів передпідліткового віку.
Психологічні особливості молодшого підліткового віку:
- прагнення відмежуватися від усього підкреслено дитячого;
- почуття дорослості;
- пошук власної унікальності;
- емоційність – висока розумова активність розвивається лише в діяльності, що подобається;
- низька адаптація до невдач – успіх/неуспіх суттєво впливає на мотивацію до навчання;
- емоційна нестабільність;
- поява потреби стати авторитетом у колективі однолітків, у родині;
- прагнення уникнути ізоляції, мати вірного друга;
- підвищена стомлюваність.
- зменшення авторитету віку;
- нестабільна самооцінка, переоцінка своїх можливостей;
- відраза до необґрунтованих заборон;
- увага до відповідності слова і діла.
Які ж навички має сучасний п’ятикласник і як вчителю їх посилити?
Уміння працювати в команді
Учень уміє бачити спільну мету, чути однокласників, приймати ідею інших та плекати особисті амбіції. Важливо бути готовим надати допомогу іншим і підтримати однокласників у складній ситуації, вміння переконувати і знаходити компроміс.
Ідеї для вчителя:
- організовувати командні заходи: ігри, постановка спектаклів, волонтерські програми;
- перетворювати звичайні уроки на цікаві проєкти, які необхідно захищати всією командою.
Креативність
Креативний п’ятикласник знаходить нестандартні рішення у знайомих ситуаціях, він вміє вигадувати і втілювати в життя нові ідеї.
Ідеї для вчителя:
- Запропонуйте учням не лише дати правильну відповідь при розв’язанні задач, але і знайти декілька різних варіантів рішення.
- Заохочуйте фокусуватися не лише на програмних, а й на позакласних заняттях: музичних школах, спортивних секціях, курсах акторської майстерності, художніх гуртках тощо. Влаштовуйте конкурси талантів. Дитині з широким кругозором легше адаптуватися до змін та знаходити нестандартний підхід до вирішення проблем.
Комунікабельність
Любов до спілкування полягає у відкритості та вмінні налагодити контакт із іншими людьми. Важливо розуміти потреби та наміри оточуючих.
Ідеї для вчителя:
- заохочуйте активну участь у дискусії. На оцінку має впливати залученість учня на уроках і його здатність відстоювати свою точку зору;
- залучайте однокласників до участі у спортивних та мистецьких заходах, відвідуйте разом гуртки за інтересами.
Позитивне ставлення до оточення
Віра в себе та в інших людей. Такий погляд на світ сформує у п’ятикласника звичку дивитися на події з різних боків і знаходити позитив у оточенні.
Ідеї для вчителя:
- Влаштовуйте дні самоуправління – нехай учні розуміють особливості роботи педагога. Долучайте до тимчасового вчителювання не лише дітей з цього класу, а й старшокласників. Учні мають відчувати, що школа прекрасно розуміє, з якими складнощами вони зустрічаються, а вчителі завжди готові допомогти порадою, звернути увагу на позитив і прогрес.
- Організуйте здорову конкуренцію. Це допоможе школярам тримати фокус на власній меті, а не на тимчасових невдачах.
Жага до знань і допитливість
Інтелектуальний голод, жага нових знань та інтерес до навколишнього світу – «вбудована функція» кожної дитини. Завдання дорослих – зберегти цю зацікавленість.
Ідеї для вчителя:
- Забезпечте наочність. Хімія, фізика та біологія стають особливо цікавими, коли можна вивчати не тільки теорію, а й робити досліди. Ми маємо не лише підготувати учня до контрольної, але і закохати його у свій предмет.
- Запрошуйте лекторів, влаштовуйте тематичні екскурсії. Залучайте батьків до життя класу. Охочі можуть розказати про свою професію, підготувати фотографії, цікаві факти та кумедні випадки зі своєї роботи. Учні з перших вуст зможуть дізнатися про спеціальності та зрозуміти, як можна застосовувати отримані знання на практиці.
Перехід до середньою школи – важливий крок у житті учнів. Вони пишаються тим, що подорослішали, стали ближчими до старшокласників, навчаються у різних кабінетах, знайомляться з учителями-предметниками. Все ж, діти потребують посиленої уваги, підтримки та ненав’язливого контролю, оскільки їм складно орієнтуватися в нових вимогах шкільного життя. Об’єднайтеся з батьками, створіть сприятливий психологічний клімат і ставтеся уважно до кожної дитини. Бажаємо вашим п’ятикласникам легкої адаптації!